TAITO 360 - motoristen taitojen harjoittelu- ja kuntoilualue

TAITO 360

Motoriset perustaidot muodostavat keskeisen perustan yksilön toimintakyvylle ja fyysisesti aktiiviselle elämäntavalle, joka kantaa läpi elämän. Lapsuudessa ja nuoruudessa hankitut taidot eivät ainoastaan edistä arkielämässä selviytymistä, vaan tukevat myös myöhempää liikkumista ja urheilullista kehittymistä. Monipuoliset motoriset taidot luovat pohjan lajitaitojen oppimiselle sekä liikunnan ilolle eri elämänvaiheissa. 

Taitoalue lähestyy motoristen taitojen oppimista kokonaisvaltaisesti, oppijalähtöisesti ja kontekstisidonnaisesti. Sen teoreettinen viitekehys perustuu ekologiseen dynamiikkaan, jonka mukaan liikkuminen ja oppiminen tapahtuvat jatkuvassa vuorovaikutuksessa liikkujan, tehtävän ja ympäristön välillä. Tämä näkökulma haastaa perinteisen ohjaajakeskeisen ajattelun ja korostaa yksilön aktiivista roolia, oppimisympäristön muuntelukykyä sekä sisäisen motivaation merkitystä.

Motivaatio on kaiken oppimisen liikkeellepaneva voima, myös liikuntataidoissa. Liikuntataitojen oppimisessa korostuu erityisesti sisäisen motivaation rooli.

Taitoalueen ympäristö on kehitelty tukemaan perustarpeiden eri osa-alueita: 

  • Autonomia:  

Autonomia vahvistuu, kun yksilö kokee, että hänellä on päätösvaltaa omasta tekemisestään. Taitoalue ruokkii yksilön omaa ongelmanratkaisukykyä ja luovuutta liikkeen tuottamisessa. Oikeita vastauksia tai raameja, kuinka jokin tietty liike tulisi toteuttaa, ei ole olemassa. Tämä mahdollistaa liikkumisen oman taitotason mukaan. 

  • Pätevyys:  

Saadut kokemukset osaamisesta ja kehittymisestä vahvistavat pätevyyttä. Taitoalue tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia harjoitteiden ja tehtävien muokkaamiseen yksilöllisten tarpeiden mukaan, mikä vahvistaa onnistumisen ja kyvykkyyden kokemuksia. 

  • Yhteenkuuluvuus:  

Yhteistyö ja vuorovaikutus luovat turvallisuutta ja vahvistavat ryhmähenkeä. 

Kun perustarpeet täyttyvät, oppiminen on pitkäjänteistä ja mielekästä. Ohjaaja voi tukea motivaatiota mm. palautteella, vaihtelemalla tehtävien toteutustapaa, kiinnittämällä huomiota ryhmädynamiikkaan ja oppilaiden ryhmittelyyn.

Kuva: Toni Rosvall